Lengvas šlapimo nelaikymas? Yra būdų sau padėti

Teksto dydis:

Lengvas šlapimo nelaikymas? Yra būdų sau padėti

2016.02.19 10:33

Kaip dažnai mes, susidūrę su sveikatos problemomis, kreipiamės į gydytoją? Jeigu jums skauda galvą, tikriausiai iš pradžių klausite patarimo savo artimųjų ar draugų, o tik vėliau, natūralioms priemonėms nepadėjus, kreipsitės į gydytoją. Tačiau kaip elgtis, kai nei artimieji, nei patirtis nepadeda pagydyti labai subtilių ligų, apie kurias šnekėti nejauku, o kreiptis į gydytoją nedrąsu? Viena tokių bėdų, labai dažna, bet plačiai neaptariama, yra šlapimo nelaikymas. Kas tai yra ir ar verta sunerimti?

Šlapimo nelaikymas – tai nevalingas šlapimo ištekėjimas. Skiriamas lengvas, vidutinis ir sunkus šlapimo nelaikymas. Lengvas šlapimo nelaikymas labiau būdingas moterims, nei vyrams. Taip yra dėl moterų anatominių bei fiziologinių ypatumų. Remiantis atliktais tyrimais, Vakarų šalyse lengvu šlapimo nelaikymu serga nuo 15 iki 55 proc. žmonių, iš kurių didžioji dalis yra moterys. Tačiau tikroji padėtis kiek skiriasi, kadangi ne kiekviena moteris, serganti šlapimo nelaikymu, ypač lengvu, kreipiasi į gydytoją. Statistiniai duomenys nurodo, kad tik viena iš keturių moterų, turinti minėtus nusiskundimus, kreipiasi į gydytoją. Tokia situacija gali būti paaiškinama nepatogumo ir baimės jausmu, informacijos trūkumu, nepakankamu švietimu ir dėmesio skyrimu šiai problemai. Yra skiriamos kelios šlapimo nelaikymo rūšys, iš kurių pats dažniausias yra įtampos šlapimo nelaikymas, sudarantis nuo 29 iki 75 proc. visų sirgimo atvejų. Dažniausia tokio šlapimo nelaikymo priežastis yra dubens dugno raumenų susilpnėjimas dėl nėštumų, gimdymų, operacijų arba menopauzėje dėl moteriškųjų hormonų estrogenų trūkumo, mažojo dubens organų slinkimo. Fizinio krūvio metu pilvo ertmės ir šlapimo pūslės bendras spaudimas tampa didesnis nei šlapimo pūslės uždaromojo aparato – sfinkterio, nors pūslės raumuo nesusilpnėjęs. Staigiai padidėjus pilvo ertmės spaudimui, pavyzdžiui kosint, čiaudint, juokiantis, keliant sunkesnį daiktą, aktyviai sportuojant, šlapimas nevalingai išteka iš šlapimo pūslės. Pradžioje tai būna keli lašeliai, ilgainiui sutrikimas gilėja ir kasdien nevalingai išbėga vis daugiau šlapimo. Įtampos šlapimo nelaikymas dažnesnis moterims, tačiau nustatomas ir vyrams po prostatos operacijų.

Dėl kokių priežasčių sutrinka normalus šlapimo sulaikymas?

Net ir lengvas šlapimo nelaikymas moteriai gali sukelti gyvenimo kokybės pablogėjimą, sunkumus bendraujant, psichologinę įtampą esant viešumoje, sportuojant ar aktyviai judant. Šlapimo nelaikymas neatsiranda dėl vienos priežasties. Mokslininkai surado daug sąsajų su moterų gyvenimo būdu, anatominiais ypatumais bei paveldimumu, kurie turi neabejotiną įtaką šlapimo nelaikymo atsiradimui.

  • Nutukimas

Įvairūs tyrimai nurodo, kad turint viršsvorį ir esant didesniam kūno masės indeksui (KMI), šlapimo nelaikymo problema yra dažnesnė. Tai aiškinama tuo, kad didėjantis slėgis pilvo ertmėje čiaudint, kosint ir kt, kartu su padidėjusiu KMI, labiau didina šlapimo pūslės spaudimą, šis spaudimas veikia šlaplę, šlaplė neatlaiko padidėjusio spaudimo ir pro ją nevalingai išteka šlapimas. Dėl šios priežasties netgi gyvenimo būdo pokyčiai, tokie kaip svorio metimas, saikinga dieta bei reguliari mankšta galėtų labai sumažinti nemalonius simptomus ir padėti greičiau išgyti.

  • Menopauzė

Fiziologiniai pokyčiai taip pat labai svarbūs ligos išsivystymui – vyresniame amžiuje moterims prasideda menopauzė. Jos metu organizme vyksta labai daug pokyčių: menopauzės periodu keičiasi moters hormonų išskyrimas – mažėja hormono estrogeno kiekis, o šis dalyvauja normalioje šlapimo takų funkcijoje. Mažėjant estrogeno blogėja šlaplės kraujotaka bei silpnėja dubens raumenys, dėl ko sutrinka normalus šlapimo nutekėjimas.

  • Nėštumai ir gimdymai

Nėščioms ir gimdžiusios moterims taip pat yra didesnė rizika sirgti šlapimo nelaikymu, mat dažnai gimdymo metu yra tiesiogiai pažeidžiami dubens raumenys bei juos supantis jungiamasis audinys. Šių raumenų silpnėjimas reiškia, kad jie nebegali taip stipriai susitraukti, dėl to gali būti sunkiau valingai kontroliuoti šlapinimąsi ir dėl to atsirasti šlapimo nelaikymas.

  • Gyvenimo būdas ir paveldimumas

Rūkymas ir lėtinės plaučių ligos, tokios kaip lėtinė obstrukcinė plaučių liga, taip pat lemia didesnį sergamumą šlapimo nelaikymu vyresnėms nei 60 metų moterims. Rūkaluose esančios medžiagos taip pat slopina estrogeno gamybą, be to, pastovus kosulys, sukeltas rūkymo, didina spaudimą pilvo ertmėje. Jeigu jūsų mama ar sesė sirgo šlapimo nelaikymu, jums rizika susirgti yra didesnė, kadangi yra įrodyta, jog paveldimumas šeimoje taip pat turi įtakos šlapimo nelaikymui atsirasti.

Kaip išsivysto šlapimo sulaikymo sutrikimas ir kaip jį pagydyti?

Normaliam šlapinimuisi didžiausią įtaką daro raumenų, dalyvaujančių šlapinimesi, funkcija, nepažeisti raumenų nervai bei nepakitęs jungiamasis audinys. Anatomiškai šlaplę supa trys raumenys, kurie susitraukia vienu metu. Pirmasis raumuo – šlaplės sfinkteris yra visada įtemptas bei lemia pastovų šlapimo sulaikymą. Kiti du raumenys: uretrovaginalinis sfinkteris bei suspaudžiantis šlaplę raumuo susitraukia tik padidėjus spaudimui pilvo ertmėje, ir taip šlapimas yra sulaikomas bei valingai kontroliuojamas. Sutrikus šių raumenų funkcijai, jie negeba laiku susitraukti, šlaplė neužsidaro ir šlapimas nesulaikomas. Kadangi šie raumenys yra skersaruožiai, jie yra kontroliuojami valingai, todėl esant nusilpusiai jų funkcijai dėl amžiaus, gimdymo, nėštumo ar kt, rekomenduojama juos stiprinti pratimais. Dubens dugno raumenų stiprinimas darant Kėgelio pratimus gali palengvinti ar net panaikinti šlapimo nelaikymo simptomus. Sustiprėjus raumenims pagerinama šlaplės funkcija, kontroliuojamas jos „atsidarymas“ bei „užsidarymas“, dėl to šlapimas nevalingai nebeišteka. Kėgelio pratimais yra treniruojamasi sutraukti dubens dugno raumenis (tarsi mėginant sulaikyti šlapimą esant norui šlapintis) ir stengtis sutraukti juos kuo ilgiau, pradžioje bent 3 sekundėms. Tada reikia atpalaiduoti raumenis ir kartoti pratimą iš naujo 10-15 kartų. Rekomenduojama atlikti šią pratimų seriją 2-3 kartus per dieną. Kiekvieną dieną darant šį pratimą palaipsniui raumenys stiprėja, o jums darosi vis lengviau ir lengviau kontroliuoti šlapinimąsi ir apskritai pagyti. Taip pat gali padėti ir kiti reguliariai daromi pratimai, kompleksiškai gerinantys dubens raumenų funkciją bei tonusą. Daugiau informacijos rasite čia.

Priemonės, padėsiančios rūpintis kasdiene higiena

Siekiant užtikrinti tinkamą higieną ir komfortą reikėtų tinkamai rūpintis švara ir patogumu, todėl derėtų teisingai prisižiūrėti ir naudoti priemones, skirtas specialiai šlapimo nelaikymu besiskundžiančioms moterims. Tam yra specialiai šlapimui sugerti skirti įklotai, kurie yra minkšti, lankstūs, patogūs ir tinkami dėvėti aktyvaus judėjimo, sporto metu.

TENA LADY įklotai

Tinkama priežiūra bei pratimais galima palengvinti šlapimo nelaikymo simptomus bei nemalonius pojūčius, taip pat pagerinti gyvenimo kokybę moterims, kenčiančioms dėl šios problemos.

Šlapimo nelaikymas yra problema, apie kurią nelengva kalbėti, dar sunkiau surasti būdų ją išspręsti. Tačiau esant lengvai jos formai, žinant jos susiformavimo priežastis ir pritaikius gydymą, simptomai ne tik palengvėja, bet ir palaipsniui išnyksta. Jeigu jaučiate didelį diskomfortą ir negalite aktyviau judėti, vaikščioti, kelti daiktų nesijaudindamos dėl šlapimo lašelių – devėkite specialius įklotus, jausitės ramiau ir saugiau, o iškilus abejonėms bei klausimams nedvejodami kreipkitės į gydytoją.

Komentuoti