Jei vaikas bijo svarstyklių…

Teksto dydis:

Jei vaikas bijo svarstyklių…

Europos Sąjungoje daugiau nei 3 mln. vaikų yra nutukę ir beveik 22 mln. vaikų turi antsvorio ir šie skaičiai nuolat auga. Su kuo tai susiję? Kada atsiranda pirmosios problemos su svoriu ir kaip padėti mažyliui jų atsikratyti?
 
Šiuo metu pasaulyje apie 7 proc. suaugusių gyventojų kenčia nuo nutukimo. O tai yra arti 250 milijonų žmonių. Kinijoje ir Japonijoje tukti yra linkę 15 proc. gyventojų, Vokietijoje, Didžiojoje Britanijoje ir Rusijoje – apie 50 – 54 proc., JAV – 61 proc. Viršsvoris puola tiek moteris, tiek vyrus, o dažnai – net ir vaikus. Nutukusių ar viršsvorį turinčių vaikų skaičius Europoje kasmet padidėja 400 000. ES daugiau nei 3 mln. vaikų yra nutukę ir beveik 22 mln. vaikų turi antsvorio ir šie skaičiai nuolat auga. Nutukę vaikai turi sveikatos problemų, kaip antai diabetas ar kepenų ligos, ir esama didelio pavojaus, kad vėliau sirgs širdies ligomis, vėžiu, padidės kraujospūdis, ištiks insultas, apims depresija. 
 
Su kuo tai susiję? Kada atsiranda pirmosios problemos su svoriu ir kaip padėti mažyliui jų atsikratyti?
 
Pagrindiniai nutukimo veiksniai – trys T: TV, tinginystė ir tėvai
 
Misūrio (JAV) universiteto mokslininkai nusprendė, kad papildomus kilogramus priauga tie vaikai, kurie rečiau valgo kartu su tėvais ir dažniau žiūri televizorių. Eksperimento metu 8 tūkstančiai stebimų vaikų buvo suskirstyti į tris grupes. Į pirmąją pateko tie, kurie nutuko jau darželyje, į antrą – sustorėję pradinėse mokyklos klasėse, į trečią – vaikai, išsaugoję normalų kūno sudėjimą viso to laiko metu.
Pasirodė, vaikai, kurių svoris normalus, žiūri TV dviem valandom trumpiau, nei storieji (per savaitę – vieni – 14 val., kiti – 16 val.). Be to, daugiau sveriantys vaikai rečiau žaidžia lauke.
Trečias nutukimo veiksnys: bendro šeimos maitinimosi kiekis ir kokybė. Kuo dažniau vaikas valgo kartu su tėvais, tuo „sveikesnį” maistą jis vartoja. Kai kartu nėra tėvų vaikas geriau renkasi saldumynus („kenksmingas maistas”) nei, pavyzdžiui, daržoves („naudingas maistas”).
 
ES, nemokamos daržovės ir MES
 
Europos Sąjunga rimtai susirūpino visų 27 valstybių, įeinančių į sąjungą, vaikų sveikata. Būtent dėl to parengtas planas, pagal kurį nuo 2008 metų sausio pirmos dienos vaisiai ir daržovės mokyklų valgyklose turėjo būti nemokami. Bendra plano vertė – 8 milijonai Eurų. Iš Didžiosios Britanijos, kur kas penktas vaikas turi antsvorio, mokyklų valgyklų dingo druskinės ir ketčiupo bei majonezo buteliukai. Prieskoniai dalinami tik po vieną porciją. Pas mus ant mokyklų valgyklų stalų tokių „stebuklų” niekada ir nebuvo, bet nemokami vaisiai ir daržovės taip pat neatsirado. Gerai, kad mokyklose vaikai nebegali nusis\pirkti bulvių traškučių ir kitų riebaluose virtų gaminių, saldainių, konditerijos gaminių su kremu, šokoladu, nealkoholinių gėrimų su maisto priedais, gazuotų gėrimų, genetiškai modifikuoto maisto, bet tokio „gero” apstu kitur.
Galime tik pasiguosti, kad mūsų vaikai dar nėra tokie nutukę, kaip daugumos Europos valstybių vaikai. Tyrimų duomenimis, kas penktas Lietuvos moksleivis kasdien valgo šviežių daržovių, tačiau mažėja jų valgančių berniukų. Be to esame tarp mažiausiai vaisių valgančių gyventojų. Tarp 36 valstybių Lietuvos mergaitės užima antrą vietą, berniukai – ketvirtą nuo galo. Nors tik 13–16 proc. mūsų moksleivių geria „Coca cola“, bet tokių vaikų daugėja, vos ne trigubai per ketverius metus.
 
Todėl pasidomėkim, kaip mes patys galime padėti savo vaikams ar net užkirsti kelią nutukimu. Ką siūlo mūsų dietologai? Pradžiai, jie rekomenduoja gerai žinoti rizikos grupę.
 
Taigi, vaikas linkęs tukti, jei: 
  • tėvai serga nutukimu arba yra linkę tukti;
  • giminaičiai serga (arba sirgo) cukriniu diabetu arba kokia kita endokrinine liga;
  • vaiko kūno svoris yra per didelis (daugiau kaip 14 kg virš normos);
  • naujagimis anksti buvo pradėtas maitinti dirbtiniu maistu (ypač nesubalansuotais didelio kaloringumo mišiniais);
  • vaikas gimė neišnešiotas arba gimė labai mažo svorio;
  • yra paveldėtų ligų ir endokrininė patologija. 
Ką tėvai turi daryti pirmiausia? 
  • Pakeisti gyvenimo šeimoje aplinką, sąlygas. Stengtis, kad vaikui nebūtų pagundų suvalgyti ką nors bereikalingo ir kaloringo. Patiems gyventi judriau ir skatinti judėti vaiką.
  • Mažiau lankytis kavinėse ir greito maisto restoranuose.
  • Būtina, užkirsti kelią bet kokiam mylinčių močiučių, kurioms pastoviai atrodo, jog vaikas nepavalgęs, „sabotažui”.
  • Jei vaiko draugai į svečius atsinešė saldumynų, leiskite vaikui suvalgyti, pvz. vieną saldainį, o kitus tegu pasidalina su tėvais, draugais ir t.t.
  • Organizuokite judrius žaidimus.
 
Pavyzdinis vaiko maisto kiekis turi būti: nuo 1 iki 1,5 metų paros norma (ml) – 1210, porcija – 200 – 250. Nuo 1,5 iki 3 metų – 1520 ir 300, 3 – 5 metai – 1700 – 1850 ir 400, 6 – 7 metai – 1900 – 2100 ir 450 – 500.
 
Ypatingą dėmesį reikia skirti maitinimosi rėžimui: valgoma turi būti 5 kartus per parą, o pilnesniems vaikams rekomenduojama valgyti dar dažniau – 6 – 7 kartus. Be to, valgyti reiktų tuo pačiu metu. Laiko svyravimai gali būti ne didesni nei 15 – 20 min.
 
Kaloringus, turtingus gyvuliniais riebalais ir baltymais produktus (mėsą, žuvį, kiaušinius) reiktų valgyti pirmoje dienos pusėje. Vakarienei turi likti lengvai įsisavinami produktai – pieniški – augaliniai.
 
Visai nerekomenduojama – manų kruopos, makaronų gaminiai, balta duona. Iki 3 metų vaikui nereiktų duoti riebių rūšių mėsos, antienos, žąsienos, bet kokių dešrelių ar dešrų. Apribojimuose minimi ir glazūruoti sūreliai (ne daugiau kaip 1 – 2 vnt. per dieną, nuo 3 metų), minkšti ir lydyti sūriai, vynuogės (ir jų sultys), razinos, finikai, riešutai, churma ir bananai.
 
Dar viena rekomendacija : produktus mažyliams reikia virti, troškinti ar garinti. Kepti produktai – galimi vaikams ne anksčiau kaip nuo 3 metų amžiaus.
 
Ir svarbiausia rekomendacija – mylėkite savo vaiką! Nebūkite jam ragana – žiežula. Kaip nustatė JAV mokslininkai, vaikai, kurie gyvena griežtoje, pastovių draudimų atmosferoje, daugiausia rizikuoja priaugti svorio. Tokiems vaikams antsvorio rizika yra 5 kartus didesnė nei kitiems jų amžiaus grupės vaikams. Tačiau pernelyg nuolaidžių tėvų vaikai taip pat susiduria su svorio problema. Taigi visur reikia saiko!
 

Komentuoti