„Jorė“ – laimingos vaikystės šalis

Teksto dydis:

„Jorė“ – laimingos vaikystės šalis

2015 saus. 7 00:00

Įkurti privatų darželį buvo sena Ramunės Vėželytės svajonė. Daugiau nei dvidešimt metų atidavusi vaikų auklėjimui valstybinėse ugdymo įstaigose, įgijusi edukologijos ir vaikų psichologijos specialybes, panoro imtis asmeninės veiklos. Patyrusi auklėjimo specialistė pasirinko Valdorfo pedagogikos koncepciją. Pedagogė yra įsitikinusi, kad natūraliu pažinimu, vaizduotės lavinimu, situacijos išgyvenimu pagrįstas ugdymo metodas lavina kūrybingą asmenybę linksmoje ir laimingoje vaikystės šalyje.

Pasirinkti Valdorfo pedagogiką paskatino jos pačios asmeninės savybės: „Man patinka būti gamtoje, esu meniškos prigimties, man artimas pasakų pasaulis. Be abejo, akademinis mokslas nuo pirmos ir dvyliktos klasės yra ir bus, tačiau vaikystė neatsiejama nuo žaidimų, pasakų, kūrybingos veiklos gamtoje. Tai itin aktualu pastaraisiais laikais: mūsų dienomis vartotojiškas požiūris skverbiasi ir į vaikų pasaulį. Mažieji reikalauja naujų žaislų, vėliau iPodų, iPhonų... Mane stebina, kodėl kai kurie darželiai perka kompiuterius. Ar negana, kad vaikai namuose gali jais naudotis? Ar negana, kad namuose jie žiūri televizijos programas?“

Ramunė idėja buvo sukurti vaikams šeimyninę aplinką be modernių technologijų. Aplinką, kurioje jauku būti, kurti, žaisti, mokytis, lavėti, pažinti pasaulį metų ritmu, pagal kalendorines šventes. Vaikai pirmiausiai mokosi pojūčiais patirti realų pasaulį, suvokti paprastus reiškinių ryšius. Taip jie palaipsniui atranda nesudėtingus gamtos dėsnius.

Vaikų ugdymas pagrįstas grupine ir individualia veikla

Geriausias pavyzdys vaikams, suprantama, yra suaugusieji. Būtent auklėtojos inicijuoja kiekvieną žaidimą, kuris kartu su vaikais yra tęsiamas ir interpretuojamas. Tai rateliai, ritmo žaidimai, šokiai, liaudies dainos, eilėraščiai, posakiai, pasakos, pirštukų žaidimai. Pastarieji itin lavina vaikų kalbą. Taip pat piešiama vaškinėmis kreidelėmis, akvarele. Vyresniesiems suplanuotos lipdymo moliu pamokėlės. Visa tai lavina vaizduotę, mąstymą, kūrybos laisvę ir kūrybingumą.

Ši grupinė veikla skatina laisvą žaidimą, kurioje vaikas savarankiškai veikia pagal savo norus, temperamentą, fantazijas.

Didžiąją dienos dalį stengiamasi praleisti kieme. Po pusryčių ir popiečio miego, net ir lyjant lietui, aprengti kombinezonais ir apauti guminiais batais, vaikai gali mėgautis aktyviais žaidimais, tyrinėjimais, suptis, žaisti smėlyne gryname ore.

„Visa tai ugdo ir brandina vaikus. Yra gera stebėti, kaip jie auga, ryškėja jų charakteriai, gebėjimai. Tėvai, deja, to nemato tiek daug, kiek mes, pedagogai. Tai, aišku, ne tik malonumas, bet ir didelė atsakomybė. Juk mes praleidžiame su vaikais didžiąją paros dalį“, – patirtimi dalijasi Ramunė.

Tvarkydami žaislus, padengdami stalą, lauke dirbant sodo darbus (prižiūrint gėles, renkant sudžiūvusius lapus, nukritusius obuolius) padėdami suaugusiems vaikai mokosi laikytis taisyklių, atsakyti už savo veiklos rezultatus, gerbti kitų darbą.

Čia gerai ir vaikams, ir auklėtojoms

Darbas su mažaisiais reikalauja daug atsakomybės ir dėmesio. Pasak Ramunės, kai vaikų grupėje yra per dvidešimt, kartais praktiškai neįmanoma, kad kiekvienas būtų išklausytas ir pastebėtas. Auklėtojai tenka verstis per galvą, norint spėti sužiūrėti kiekvieną mažylį. Suprantama, kad po tokios darbo dienos, namuose nebelieka nei jėgų ir noro bendrauti su namiškiais ir savais vaikais.

„Norėjau sukurti palankias sąlygas ir vaikams, ir suaugusiems. Mūsų darželyje kiekvienam suaugusiajam tenka penki-septyni vaikai. Tai neišsekina nei fiziškai, nei moraliai. Mano tikslas, kad ir vaikas augtų psichiškai bei fiziškai sveikas, ir pedagogas išliktų darbingas ir stabilus“, – sako Ramunė.

Lopšelį galės lankyti penkiolika mažylių, darželį – dvidešimt. Mišrioje grupėje planuojama ne daugiau dvidešimties vaikų.

Meniu paruoštas net ir vegetarams

Darželis įrengtas pagal visus higienos reikalavimus. Rūsyje – skalbykla ir ūkinės patalpos, pirmajame aukšte virtuvė ir erdvus mažiausiųjų kambarys su įstiklinta terasa, antrajame aukšte – vyresniųjų valdos.

Profesionalios dietistės sudarytas meniu pritaikytas net ir vegetarinį maistą valgantiems vaikams. Mažieji valgo tris kartus per dieną, papildomai kartą per dieną patiekiami vaisiai.

Mediniai baldai, natūralių medžiagų – medžio, metalo, audinių – žaislai ir priemonės darbams, visa tai atitinka Valdorfo pedagogikos principus: išradingai lavinama vaikų vaizduotė ir kūrybinės galios. Ryte dainuota dainelė apie karvutę, popiet tampa įdomiu žaidimo tęsiniu ir rankdarbiais.

Erdviame saugiame kieme auga obelaitės ir eglaitės, už darželio tvoros – žaliuoja pušys. Taip pat mažieji gali stebėti, kaip auga vaistiniai augalai: čiobreliai, medetkos.

Tėveliams įrengtas patogus privažiavimas ir iki pat darželio durų ir žaidimų aikštelės vartelių.

http://darzelisjore.lt/

Komentuoti